Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Kurumsal Akademik Arşivi

DSpace@Bilecik, Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor, araştırma verisi gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

DSpace@Bilecik, üyelik gerektirmeyen herkese açık bir sistemdir. Üyelik ve veri girişi sadece BŞEÜ mensuplarına (Öğrenci, idari ve akademik personel) özeldir.


 

Güncel Gönderiler

Öğe
Fragaria × ananassa cabrillo ve albion çeşitlerinde farklı sıcaklık koşullarına karşı moleküler ve fizyolojik yanıtların belirlenmesi
(Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2025) Beydilli, Sevingül; Ünal, Dilek
Yüksek bitkilerde sıcaklık stresi toleransındaki genotipik varyasyonların önemli olduğu araştırmalarla gösterilmiş ve bu farklılıklar yaygın olarak çalışılmaktadır. Bu tezde, iki çilek çeşidi olan 'Albion' ve 'Cabrillo'nun yüksek sıcaklık tolerans kapasitelerini, iki farklı sıcaklık rejimi altında (40/30°C veya 50/40°C) fizyolojik ve moleküler analizlerle aydınlatmıştır. Bu çalışma aynı zamanda dört miRNA'nın (mir172, mir164, mir159 ve mir168) yüksek sıcaklığa yanıt olarak gen ekspresyon seviyelerini araştırmıştır. Bu çalışma, miR159'un ısıya dayanıklı 'Albion' çeşidinde 50/40°C'de aşağı regüle edildiğini, ısıya duyarlı 'Cabrillo' tipinde ise arttığını bulmuştur. İstatistiksel analiz sonuçları, miR159 ekspresyonu ile artan lipid peroksidasyon oranları arasında pozitif bir korelasyon olduğunu, APX aktivitesi ile ise negatif bir korelasyon gösterdiğini ortaya koymaktadır. Veriler, miR159'un inhibe edilmesinin çilek çeşitlerinin ısı toleransını artırabileceğini öne sürmektedir.
Öğe
Exogenous proline-mediated stress tolerance in plants
(Academic Press, 2025) Türker, Hüseyin; Ünal Türkyılmaz, Bengü; Ünal, Dilek; Beydilli, Sevingül
Proline has various functions in plants. Besides being the building block for protein synthesis, proline has played a significant role in the plant’s biotic and abiotic stress responses and further cellular processes. Signaling pathways are very important in responding to various stress factors in plants. Adaptation to environmental stresses in plants is generally controlled by cellular processes. In this context, data on exogenous proline application and the biosynthesis mechanism through which responses are generated under stress conditions will be expounded in this chapter. Besides heat, salinity, cold, water, drought, heavy metal exposure, etc., the response mechanisms of exogenous proline implementations in various stress factors will be elucidated. In addition, in this chapter, the mechanisms of action of proline at the molecular and gene level and its role in epigenetic regulations that have come to the fore in recent years will be discussed. © 2025 Elsevier Inc. All rights reserved.
Öğe
ÇİLEK VARYETELERİNDE TUZ STRESİNE TOLERANSIN BELİRLENMESİ
(TÜBİTAK, 2025) Kula, Neva; Ünal, Dilek
Tuz stresi, dünya genelinde tarımsal üretkenliği önemli ölçüde sınırlamaktadır. Bu çalışmada, Petaluma ve Cabrillo olmak üzere iki çilek çeşidinin 150 mM ve 300 mM NaCl uygulamaları altındaki morfolojik, fizyolojik ve moleküler yanıtları karşılaştırılmıştır. Petaluma, üstün tuz toleransı göstermiş, büyüme parametrelerinde daha az azalma, düşük lipid peroksidasyonu, azalmış membran hasarı ve daha iyi korunmuş klorofil oranları sergilemiştir. Özellikle dikkat çekici olan, Petaluma'nın 300 mM NaCl konsantrasyonunda 7,2 kat daha yüksek antosiyanin seviyesi biriktirirken, Cabrillo'da antosiyanin içeriğinin azalma göstermesidir. Bu bulgular, Petaluma 'nın gelişmiş tuz toleransının, özellikle tuz stresi altında oksidatif hasarı azaltmaya yardımcı olan antosiyanin biyosentezi başta olmak üzere, koruyucu mekanizmaların koordineli düzenlenmesinden kaynaklandığını göstermektedir.
Öğe
Çilek varyetelerinde tuz stresine toleransın belirlenmesi
(Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2025) Kula, Neva; Ünal, Dilek
Tuz stresi, dünya genelinde tarımsal üretkenliği önemli ölçüde sınırlamaktadır. Bu çalışmada, Petaluma ve Cabrillo olmak üzere iki çilek çeşidinin 150 mM ve 300 mM NaCl uygulamaları altındaki morfolojik, fizyolojik ve moleküler yanıtları karşılaştırılmıştır. Petaluma, üstün tuz toleransı göstermiş, büyüme parametrelerinde daha az azalma, düşük lipid peroksidasyonu, azalmış membran hasarı ve daha iyi korunmuş klorofil oranları sergilemiştir. Özellikle dikkat çekici olan, Petaluma'nın 300 mM NaCl konsantrasyonunda 7,2 kat daha yüksek antosiyanin seviyesi biriktirirken, Cabrillo'da antosiyanin içeriğinin azalma göstermesidir. Bu bulgular, Petaluma 'nın gelişmiş tuz toleransının, özellikle tuz stresi altında oksidatif hasarı azaltmaya yardımcı olan antosiyanin biyosentezi başta olmak üzere, koruyucu mekanizmaların koordineli düzenlenmesinden kaynaklandığını göstermektedir.
Öğe
İhsaiyat Mecmuası’na Göre Trabzon’daki Eğitim Kurumları (1923-1925)
(İdeal Kültür Yayıncılık, 2025) Bilgin, Taner; Genç, Nagihan
Eğitimin tarihi en az tarih kadar eskidir. Bu bakımdan toplumlar var olduklarından beri eğitime tabidirler. Osmanlı İmparatorluğu da belli bir eğitim tarihine ve yöntemine sahip bir devlettir. Eğitimsel gelişmeler; devletin ekonomik, askeri ve idari ihtiyaçları doğrultusunda yapılmaya başlanmıştır. Modernleşme sürecinde var olan eğitim daha sistemli ve kapsamlı bir hale gelmiştir. Eğitimle ilgili veriler, başta Maarif-i Umumiye Nezareti tarafından toplanan mecmualarla kayda alınmıştır. Bu mecmualar, eğitimdeki reformların ve gelişmelerin izini sürmek amacıyla oldukça önemli belgeler sunmuştur. Eğitimdeki gelişme ve yenileşme faaliyetlerini, okul sayılarındaki artışı, öğrenci mevcudu, öğretmen sayıları ve diğer eğitim unsurlarını belgeleyen İhsaiyat Mecmuası, eğitim tarihi açısından önemli belgelerden biridir. Bu eğitim politikalarının, bölgedeki yansımalarını anlamak açısından büyük önem taşımaktadır. 1924 yılında yürürlüğe giren Tevhid-i Tedrisat Kanunu ile birlikte medreseler kapatılmış, eğitim de birlik sağlanarak, tüm eğitim kurumları Maarif Vekâleti’nin denetimi altına alınmış ve böylece Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde toplanmıştır. Trabzon’da bu kanunun etkisiyle eğitim kurumlarının yapısı değişmiş, ilkokul ve ortaokulların sayısı Cumhuriyet’in eğitim politikalarına göre artış göstermeye başlamıştır. Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluş süreci, eğitim alanında köklü değişimlerin yaşandığı kritik bir dönem olup Osmanlı Devleti’nden devralınan eğitim sisteminin modernleştirilmesi ve eğitimin her kademesinde reformlar gerçekleştirilmesi hedeflenerek bu yönde çalışmalar yapılmıştır. Osmanlı döneminden kalma eğitim müfredatı, Cumhuriyet’in eğitim anlayışına uygun şekilde yeniden düzenlenmiş, modern gereksinimler göz önünde bulundurularak, bilimsel temellere dayalı ders içerikleri oluşturulmuştur. Trabzon’da bu dönemde kız öğrencilere yönelik okulların sayısında artış olduğu ve kadın öğretmen istihdamının teşvik edildiği görülmektedir. Eğitim alanında gerçekleştirilen bu gelişmeler, sadece Trabzon şehri özelinde değil tüm Türkiye’nin eğitim sistemi bağlamında temel taşları oluşturmuş ve dönemin çağdaşlaşma hedeflerine ulaşmasında kritik bir rol oynamıştır. Bu çalışma, Türk Eğitim Tarihi özelinde Cumhuriyet’in ilk yıllarındaki eğitim reformlarının Trabzon’daki yansımalarını ele almaktadır. 1923-1926 yılları arasında Trabzon şehrindeki sosyal ve kültürel yapı göz önünde bulundurularak, İhsaiyat Mecmuası verilerine göre, eğitimdeki gelişmelerin analiz edilmesi sağlanmıştır.