10. sınıf öğrencilerinin DNR sistemine göre düşünme ve anlama yollarının çember bağlamında incelenmesi
Citation
Demir, Gökhan. (2019). 10. sınıf öğrencilerinin DNR sistemine göre düşünme ve anlama yollarının çember bağlamında incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilecik.Abstract
Harel (2008) tarafından ortaya atılan DNR çerçevesi, matematiğin öğretilmesi ve
öğrenilmesiyle ilgi kavramsal bir çerçevedir. Bu çerçevede, Harel (2008a) öğrencilerin
zihinsel davranışlarını analiz etmek için DNR’ın üç özelliğinden (Zihinsel Eylem,
AnlamaYolları, Düşünme Yolları) bahsetmiştir. Anlama ve düşünce yolu kavramları, iki
farklı bilgi kategorisi olarak düşünülebilir. Anlama yolları, tanımlar, varsayımlar,
teoremler, ispatlar, problemler ve çözümler gibi ürünleri belirtirken, düşünme yolları bu
tür ürünler oluşturmak için kullanılan matematiksel uygulamaları ifade eder. Düşüne
yollarına deneysel akıl yürütme, tümdengelimsel akıl yürütme, yapısal akıl yürütme,
sezgisellik ve matematiksel bilginin doğası ve edinme süreci hakkındaki inançlar dahildir
(Harel, 2013). Bu çalışmanın amacı, onuncu sınıf öğrencilerinin DNR çerçevesinde
düşünme ve anlama yollarını çember konusu bağlamında incelemektir. Nitel olarak
tasarlanmış bu çalışmada, veriler dört lise onuncu sınıf öğrencisinden, odak grup
çalışması ile toplanmıştır. Harel, Rabin, Stevens ve Fuller (2008) tarafından tasarlanan
dört problem veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Veriler, içerik analizi tekniği
kullanılarak nitel olarak analiz edilmiştir. Bulgular öğrencilerin cebirsel düşünme
yollarını ve aynı zamanda geometrik düşünme yollarını kullandığını göstermiştir The DNR system, introduced by Harel (2008), is a conceptual framework that
deals with teaching and learning of mathematics. In this framework, Harel (2008)
introduces the triad of determinants, Mental Act-Ways of Understandings-Ways of
Thinking, to analyze students’ acts of a particular mental act. The notions of way of
understanding and way of thinking simply can be thought as two different categories of
knowledge. Ways of understanding refer to products, such as definitions, conjectures,
theorems, proofs, problems, and solutions, whereas ways of thinking refer to the
mathematical practices used to create such products. Examples of ways of thinking
include empirical reasoning, deductive reasoning, structural reasoning, heuristics, and
beliefs about the nature of mathematical knowledge and the process of its acquisition
(Harel, 2013). The purpose of this study is to investigate tenth grade sutends’ ways of
thinking and ways of understanding within the framework of DNR in the context of
circle. In this qualitatively designed study, the data was collected through a focus group
study with four high school students. They answered four circle problems designed by
Harel, Rabin, Stevens ve Fuller (2008). The data was analyzed qualitatively by using
content analysis technique. Findings indicated that students used algebraic way of
thinking as well as geometric way of thinking