Raylı sistem tam ve eş zamanlı benzetim ortamının yazılımsal uyarlaması
Citation
Yiğit, Osman. (2019). Raylı sistem tam ve eş zamanlı benzetim ortamının yazılımsal uyarlaması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilecik.Abstract
Son yıllarda şehirlerde yaşayan nüfusun artmasıyla birlikte raylı sistem
yatırımları bütün dünyada ve ülkemizde çok hızlı bir şekilde artmaktadır. Artan nüfusa
bağlı olarak artan ihtiyaçların karşılanması için raylı sistem araç üretimlerindeki hız çok
önemli bir faktör haline gelmiştir. Bu tez çalışmasında; raylı sistem üreticileri ve
işletmeleri için, araç üretilmeden önce, aracın bire bir aynı kontrol paneli, araç kontrol
ünitesi, giriş-çıkış modülleri, insan makine arayüzleri ve yazılımların benzetimlerinin
yapılacağı ayrıca tramvay araçlarında kullanılan ekipmanların testlerinin de
yapılabileceği DurSim (Durma Simülatör) benzetim ortamı üzerinde çalışılmıştır. Bu
benzetim ortamı ile yapılan testler sonucunda ekipmanların yeterliliği ve
kullanılabilirliği belirlenebilecek olup, mevcut araç yazılımlarının testleri birebir araç
üzerinde yapılmış gibi DurSim yardımıyla dinamik olarak test edilebilecektir. Bu tez
çalışması sonucunda geliştirilen DurSim ile aracın üretiminden sonra ortaya çıkması
muhtemel yazılımsal veya donanımsal eksiklikler ve hataların tespit edilmesi, tespit
edilen hatalar ve eksikliklerin raylı sistem araç üretiminden önce giderilmesi ve bu
sayede sıfır hatalı raylı sistem araç üretimi hedeflenmektedir. Ayrıca DurSim ile raylı
sistem araç sürücülerinin eğitimlerinin verilmesi hedeflenmektedir, bu sayede
sürücülerin kontrol paneli ve insan makine arayüzünün kullanımını öğrenmeleri
sağlanacaktır. Böylece hiçbir risk faktörü olmadan sürücü eğitimlerinin güvenli, yetkin
ve düşük maliyetli bir şekilde gerçekleştirilmesi sağlanmış olacaktır. With the increase in the population living in cities in recent years, rail system
investments have been increasing rapidly all over the world and in our country, and the
speed of rail vehicle production has become a very important factor in order to meet the
increasing needs due to the increasing population. In this thesis; DurSim (Durma
Simulator) simulation environment that exactly the same control panel as that of the
vehicle, vehicle control unit, input-output modules, human machine interfaces and
software simulations of the vehicle will be simulated and tested before the vehicle is
produced for the rail system manufacturers and enterprises, has been studied. As a result
of the tests carried out with this simulation environment, the adequacy and usability of
the equipment can be determined and the existing vehicle software can be tested
dynamically with the help of DurSim. With the help of DurSim developed in this thesis,
it is aimed to detect software and hardware deficiencies and errors that may come up
after the production of the vehicle and to eliminate these errors before production and
thus zero-defect production of rail system vehicles. In addition, it is aimed to provide
trainings of the rail system vehicle drivers with DurSim so that the drivers will learn to
use the control panel and human machine interface. This will ensure that driver trainings
are conducted safely, competently and cost-effectively without any risk factors.