HCCI bir motor için ekserji analizi
Citation
Yılmaz, Cemil. (2019). HCCI bir motor için ekserji analizi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilecik.Abstract
Homojen Dolgulu Sıkıştırma ile Ateşlemeli (HCCI) motorlar, konvansiyonel
buji ile ateşlemeli (SI) ve sıkıştırma ile ateşlemeli (CI) motorlar ile karşılaştırıldığında,
yüksek ısıl verim, çok düşük NOx ve PM emisyonları ve düşük ısı kayıpları gibi
birtakım avantajlara sahip olduğu bilinmektedir. Bundan ötürü HCCI motorlarda,
silindir dışarısında oluşturulmuş hava/yakıt karışımı silindir içerisine hemen hemen
homojen bir şekilde alınıp sıkıştırılmakta, hava/yakıt karışımının sıcaklığı tutuşma
sıcaklığına ulaştığında silindirin bütün bölgelerinde eş zamanlı olarak yanma
başlamaktadır. Ancak karışımın eşzamanlı olarak bütün silindirde aniden yanması
özellikle yüksek motor yüklerinde basınç artış oranının çok yükselmesini sağlamakta ve
bu durum vuruntuya neden olmaktadır. Düşük motor yüklerinde ise aşırı fakir
karışımdan dolayı ateşlenememe problemleri oluşmaktadır. Bu problemlerden dolayı
HCCI motorlar henüz ticari olarak doğrudan kullanılamamaktadır. Bu çalışmada HCCI
motoru ekserji analizi yöntemiyle incelenmiştir. 8 farklı motor hızında yapılan
deneylerde, yakıt ekserjisine göre yüzdesi; ortalama olarak egzoz ekserjisinin %10,1
soğutma suyu ekserjisinin %5,8, radyasyon ekserjisinin %6,8, efektif güç ekserjisinin
%17,2 ve ekserji kaybının %16,7 olduğu bu çalışma ile elde edilmiştir. Enerji
yüzdelerinin değişimi, 8 farklı motor hızında yapılan deneylerde, ortalama olarak yakıt
enerjisine göre 1500 1/dk motor hızında yüzdesi; egzoz ısısının % 19,3 soğutma
suyunun % 36,4 ve radyasyon ısısının ise % 50,9 olarak bulunmuştur. En çok egzoz
ısısı değeri 1500 1/dk motor hızında 19,39 kW ve en yüksek efektif güç 1500 1/min’de
23,67 kW olarak elde edilmiştir. Kayıp ekserji içindeki yüzde ekserji kaybının ortalama
olarak %11,9 ile egzoz ekserjisinden kaynaklandığı tespit edilmiştir. Kayıp ekserji
içindeki ortalama soğutma suyu ekserjisi % 6,9 ve radyasyon ekserjisi % 7,9 olarak
hesaplanmıştır.
Bu konuda çeşitli literatür araştırmaları ve daha önce bu alanda yapılan
çalışmalar genel teferruatlarıyla ele alınmıştır. Homogeneous Charge Compression Ignition (HCCI) engines are known to have
a number of advantages such as high thermal efficiency, very low NOx and PM
emissions and low heat losses compared to conventional spark plug ignition (SI) and
compression ignition (CI) engines. Therefore, in HCCI engines, the air / fuel mixture
formed outside the cylinder is taken into the cylinder almost homogeneously and
compressed, and when the temperature of the air / fuel mixture reaches the ignition
temperature, combustion starts simultaneously in all parts of the cylinder. However, the
simultaneous combustion of the mixture simultaneously in the whole cylinder results in
a very high increase in the pressure, especially at high engine loads, which causes a
knock. At low engine loads, there is an inability to ignite due to the extremely poor
mixture. Because of these problems, HCCI engines are not yet commercially available
directly. In this study, HCCI engine was examined by exergy method. In experiments
performed at 8 different engine speeds, the percentage of fuel exergy; On the other
hand, in this study, it is obtained that the average exhaust energy is 10.1%, cooling
water exergy is 5.8%, radiation exergy is 6.8%, effective power exergy is 17.2% and
exergy loss is 16.7%. The change in energy percentages, in the experiments performed
at 8 different engine speeds, is the average percentage of engine speed of 1500 1 / min
compared to the fuel energy; 19.3% of the exhaust heat was found to be 36.4% of
cooling water and 50.9% of the radiation heat. The maximum exhaust heat value was
19.39 kW at 1500 rpm and the highest effective power was 23.67 kW at 1500 rpm. It
has been found that the percentage exergy loss in the lost exergy is caused by the
exhaust exergy with an average of 11.9%. The average cooling water exergy in the lost
exergy was 6.9% and the radiation exergy was 7.9%.
In this regard, various literature researches and previous studies in this field have
been discussed with their general details