dc.contributor.author | Baş, Mustafa | |
dc.date.accessioned | 2021-03-10T11:40:29Z | |
dc.date.available | 2021-03-10T11:40:29Z | |
dc.date.issued | Kış 2017 | en_US |
dc.identifier.citation | Baş, Mustafa. “Hicaz Yahudilerinin Menşe Problemi ve Tanrı Algıları.” İsrailiyat: İsrail ve Yahudi
Çalışmaları Dergisi, no. 1 (Kış 2017): 91-104. | en_US |
dc.identifier.issn | 2645-890X | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11552/1634 | |
dc.description.abstract | Yahudiliğin Hicaz bölgesine girişi Hz. Musa döneminden Mabed’in ikinci
yıkılışına kadar olan farklı dönemlerle ilişkilendirilmektedir. Farklı dönemlerde Hicaz
Bölgesine gelip yerleşen Yahudiler burada varlıklarını Hz. Ömer dönemine kadar
devam ettirmişlerdir. Bölgeye ne zaman geldikleri konusunda ileri sürülen görüşler gibi
kimlikleri konusunda da farklı teoriler bulunmaktadır. Bazı araştırmacılar bölge
Yahudilerinin İbrani kökenli olduklarını ileri sürerken, bazıları içlerinden bir kısmının
Arap asıllı, kalanlarının İbrani olduklarını, bazıları da isimlendirmelere bakarak
tamamının Yahudiliği din olarak kabul etmiş Araplar olduklarını dile getirmektedirler.
Yahudilerin inandıkları ve kutsal metinlerinde anlatılan tanrı milli, sadece Yahudileri
koruyan gözeten bir tanrı olmasına rağmen onlar, kendilerini tevhit anlayışının
merkezinde görmektedirler. Çıkış Kitabında tanrı algısı; “Benden başka tanrın
olmayacak. Kendine yukarıda gökyüzünde, aşağıda yeryüzünde ya da yeraltındaki
sularda yaşayan herhangi bir canlıya benzer put yapmayacaksın. Putların önünde
eğilmeyecek, onlara tapmayacaksın. Çünkü ben, Tanrın Rab, kıskanç bir Tanrı'yım…”
şeklinde yer almaktadır. Tevhidi anlayışa rağmen bu Tanrı (Yahve), pek çok noksan
insani sıfatla nitelendirilmektedir. Gece ve gündüz çalışmakta, Süleyman Mabedi’nin
yıkılışından pişmanlık duyup, “yazık bana Mabedimin yıkılmasını emrettim ve
evlatlarımı sahipsiz bıraktım” diyebilmekte, zaman zaman kızgınlığını yenemeyerek,
kötü ve adil olmayan işler yapmaktadır.
Hicaz Yahudilerinin tanrı algıları da bu anlamda bazen genel Yahudilikle
benzerlikler göstermekte, bazen de inanış noktasında genelden farklılık arz etmektedir.
Bu algı üzerine Hz. Muhammed ile zaman zaman tartıştıkları, kendilerinin tevhit üzere
olduklarını iddia etmelerine rağmen Allah’ı insani özelliklerle sıfatlandırdıkları
nakledilmektedir. Hıristiyanların Allah’a oğul isnat etmeleri gibi Hicaz Yahudileri de
Üzeyir’i Tanrı oğlu olarak anmakta, bu hususu da tartışma ortamına getirmektedirler.
Allah’a fakirlik cimrilik gibi beşeri isnatlarda bulunabilmekte, Kur’an’ın kendilerini davet
ettiği tevhit anlayışına aykırı iddialar dile getirmektedirler. Allah’ın her şeyin yaratıcısı
olduğunu bilmelerine rağmen tartışmalarında, Hz. Peygamber’e Allah’ı kimin yarattığını
sorabilmektedirler. Bütün bu özellikleri ile Hicaz Bölgesindeki Yahudiler genel
Yahudilikten bazı konularda ayrılmakta, bazı konularda da aynı fikirleri
savunmaktadır | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | İsrailiyat: İsrail ve Yahudi Çalışmaları Dergisi | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Hicaz Yahudileri | en_US |
dc.subject | Tevhit | en_US |
dc.subject | Hz. Muhammed | en_US |
dc.title | Hicaz Yahudilerinin Menşe Problemi ve Tanrı Algıları | en_US |
dc.title.alternative | THE HEJAZ JEWS’ ORIGIN PROBLEM AND THEIR GOD’S PERCEPTION | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.ispartof | İsrailiyat: İsrail ve Yahudi Çalışmaları Dergisi | en_US |
dc.department | Fakülteler, İslami İlimler Fakültesi, Felsefe ve Din Bilimleri Bölümü | en_US |
dc.authorid | 0000-0001-9696-4100 | en_US |
dc.identifier.volume | 1 | en_US |
dc.identifier.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.startpage | 91 | en_US |
dc.identifier.endpage | 104 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Uluslararası - Editör Denetimli Dergi | en_US |
dc.contributor.institutionauthor | Baş, Mustafa | |