Türkiye’de memur sendikalarının kamu çalışanları açısından iktisadi hayata etkileri
Citation
Bodur, Mecbur. (2019). Türkiye’de memur sendikalarının kamu çalışanları açısından iktisadi hayata etkileri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bileck Şeyh Edebali Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, BilecikAbstract
Bu çalışmanın amacı Türkiye’de kamu görevlilerinin sendikal örgütlenme
alanında kat ettikleri yolu ve sonucunda sosyal ve ekonomik kazanımlarını ortaya
koymaktır. Çalışma kapsamında geniş bir literatür taraması gerçekleştirilmiştir. Elde
edilen bilgiler çerçevesinde çalışma alanına katkı sağlayacak değerlendirmeler
yapılmıştır. Çalışmanın kısıtı olarak kamu kurumlarında çalışan devlet memurları
özelinde çalışmak gösterilebilir. Kamu görevlisi, hukuki durumlarına ve yaptıkları
görevin içeriğine ve niteliğine bakılmaksızın, kamu kurumlarında görev yapan herkesi
ifade etmektedir. Sendika, kamu görevlilerinin ortak ekonomik, sosyal ve meslekî hak ve
menfaatlerini korumak ve geliştirmek için oluşturdukları tüzel kişiliğe sahip
kuruluşlardır. Sosyal ve ekonomik hakların Osmanlı Dönemi’ndeki başlangıç noktası,
1909 Kanun-i Esasi’dir. 1923 ile 1946 yılları arası sendikasız bir dönemi kapsamaktadır.
Cumhuriyetin kuruluş yıllarında ekonomik ve küresel etkiler nedeniyle haklar
ertelenmiştir. 1947 yılından sonra sendikal haklar konusunda çalışmalar başlamıştır. 1947
yılında 5018 sayılı İşçi ve İşveren Sendikaları ve Sendika Birlikleri Hakkında Kanun
yürürlüğe girmesiyle sendikal çalışmalar hukuki bir zemine oturmuş oldu.1961 yılında
gelindiğinde sendikal örgütlenme hakkı genişletilmiştir. 1961 Anayasası, toplumsal
örgütlenme açısından devrim niteliğinde haklar getirmiştir. Kamu görevlilerini kapsayan
sendikalaşma hakkı tanıyan, 624 sayılı Devlet Personeli Sendikalar Kanunu 1965 yılında
yasalaştı. 2001 tarihli 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları Kanunu kamu
görevlilerinin sendikal hak mücadeleleri bakımından mihenk kabul edilmektedir.
Geldiğimiz noktada kamu görevlilerinin geneline yönelik; katsayıların belirlenmesi ve
ücretlerin arttırılması, ücretleri yüksek planlama kurulu kararıyla belirlenmiş olan
personelin ücretlerinin arttırılması, enflasyon farkı ödemesi, geç ödeme farkı, sözleşmeli
personele yiyecek yardımı, emekli olanlara ödenen tazminat, geçici personelin çalışma
süreleri, burs alan veya devletçe okutulan çocuklar için aile yardımı ödeneği verilmesi,
mali sorumluluk zammı, zam ve tazminatlar, seyyar görev tazminatı, hizmet tahsisli
kamu konutlarının kapsamının genişletilmesi, Yükseköğretim Disiplin Kurullarında
sendika temsilcisinin bulunması mali ve sosyal haklar olarak elde edilmiş kazanımlardır. The purpose of this study was to investigate the path taken by public officials in
the field of unionization and reveal the results of social and economic achievements in
Turkey. An extensive literature review was conducted. Within the framework of the
information obtained, evaluations were made to contribute to the study area. The shortage
of research in the field of public officials’ unionism can be accepted as a limitation of the
study. The public official refers to all those who work in public institutions, regardless of
their legal status and nature of their duties. The union is a legal entity that has been
established to protect and improve the common economic, social and professional rights
and interests of public officials. The starting point of social and economic rights in the
Ottoman Period is 1909 The Ottoman Basic Law. It covers a non-union period between
1923 and 1946. The rights were postponed due to economic and global impacts in the
establishment years of the Republic. After 1947, studies on trade union rights have
started. In 1947, when the Law on Labor and Employers' unions and unions were
enacted, the union works were put on a legal basis. In 1961, the unionization right was
extended. The constitution of 1961 introduced revolutionary rights in terms of social
organization. Law No. 624, which encompasses the right to unionism involving public
officials, was enacted in 1965. The Civil Servants 'Trade Unions Law No. 4688, dated
2001, is considered to be the touchstone of the public servants' struggle for union rights.
At this point, the following rights have been obtained for the general public: the
determination of the coefficients and the increase of the wages, the wages of the
personnel determined by the decision of the high planning board, the payment of the
difference in inflation, the late payment difference, the food aid to the contracted
personnel, the compensation payment to the retirees, working hours of the temporary
staff, granting of family allowance for scholarship or state-run children, increase in
financial responsibility, increase in compensation, mobile duty compensation, the
extension of the public housing allocated for service, the presence of union representative
in the Disciplinary Committees of Higher Education.