Bağımsız muhasebecilerin mesleki imaj algıları üzerine bir araştırma
Citation
Karaçoban, Özgür. (2019). Bağımsız muhasebecilerin mesleki imaj algıları üzerine bir araştırma. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bilecik.Abstract
Bağımsız muhasebecilerin kamu ve özel sektör için ürettikleri hizmet, bu kurumların
mevcudiyetinde önemli bir rol oynar. Bu nedenle muhasebeciliğin işlevlerinin verimli
hale getirilmesi, işletmelerin karlılığını ve yönetiminin etkinliğini artıracaktır.
Muhasebeciliğin fonksiyonlarını iyileştirecek koşullardan biri, mesleki imajın
geliştirilmesidir. Mesleki imaj ile muhasebeciliği etkileyen farklı faktörler arasında
bulunacak ilişkiler, muhasebeciliğin verimliliğini ve etkinliğini geliştirmekte
kullanılabilir. Çalışma, imajın tanımı ve tarihsel gelişimini tartışarak muhasebecilik
mesleğinin imajının boyutlarını analiz etmiştir. Muhasebecilerin sosyoekonomik bazı
verilerini ve çalışma şartları bağımsız değişken, muhasebecilerin mesleki imaj algısının
ölçümleri ise bağımlı değişken olarak kullanılarak ANOVA analizleri yapılmıştır.
Sonuçta, cinsiyet, gelir ve öğrenim durumu gibi değişkenlerin mesleki imaj hususunda
herhangi bir etkisi tespit edilememiştir. Bunun yanında olumsuz çalışma koşullarının
mesleki imajın olumsuz algılanmasına yönelik bir etkisi tespit edilmiştir. Çalışmada
elde edilen bulgular, somut öneriler haline getirilerek politika uygulayıcılarının
dikkatine sunulmuştur. Mesleki imajı etkileyen faktörlerinin ortaya çıkarılmasını
amaçlayan araştırma, muhasebecilik mesleğinin çalışanlarının verimliliğinin artırılması
için önemli sonuçlar içermektedir. Services maintained by the independent accountants for public and private sectors play
an important role in the presence of these institutions. Therefore, the efficiency of the
accounting functions will increase the profitability of the enterprises and the
effectiveness of their management. One of the determinants that will improve the
functions of accountancy is the development of job image. Relationships between job
image and accountancy affecting relationships can be utilized to bring up the efficiency
and effectiveness of accountancy. The study analyzed the dimensions of the image of
the accountancy profession by discussing the definition and historical development of
the image concept. ANOVA analyses were performed by using the socio-economic data
of the accountants as an independent variable, and the job image perception of the
accountants as the dependent variable. As a result, variables such as gender, income and
education status could not be found as a determinant of the job image. In addition,
negative effect of working conditions on the negative perception of professional image
has been pointed out. The findings of the study were brought to the attention of policy
makers by summarizing them as concrete proposals. The study, which aims to reveal the
factors affecting the job image, has significant results for increasing the efficiency of the
employees of the accountancy profession.