Sosyal Medya Kullanımının Tüketici Davranışları Üzerindeki Etkisi: Bilecik Bursa Eskişehir Örneği
Citation
Alkara, İ. (2021). Sosyal medya kullanımının tüketici davranışları üzerindeki etkisi: Bilecik Bursa Eskişehir örneği. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (9), 415-446Abstract
Günümüzde sosyal medya platformları toplumun her
kesimi tarafından çeşitli amaçlarla kullanılmaktadır.
Özellikle İnternet ağının yaygınlaşması ve İnternet’in
dijital pazarlama aracı olarak öne çıkmasıyla birçok
işletme ürünlerini elektronik ortamda son kullanıcıya
sunmaktadır. Bu süreçte sosyal medya kullanıcıları
satın aldıkları ürünlerle ilgili olumlu ya da olumsuz
deneyim ve fikirlerini sosyal medya kanallarında
paylaşmaktadır. Bu bağlamda çalışmada sosyal medya
araçlarının -özellikle alışveriş yapmadan önce-tüketici
tercihlerini etkilemedeki rolü araştırılmıştır. Araştırma,
Bilecik, Bursa ve Eskişehir illerinde gerçekleştirilmiştir.
Tesadüfi olmayan örneklem yoluyla 450 kişiye anket
uygulanmış ve verilerin analizinde SPSS 17.0
programından faydalanılmıştır. Verilerin analizi için t
test ve One Way Anova analizlerinden yararlanılmıştır.
Yapılan t testi sonuçlarında alışveriş yapmadan önce
sosyal medya kullanımında kadınların erkeklere oranla
daha fazla araştırma yaptıkları ve satın almayı
istedikleri ürünler hakkında yapılan olumsuz
yorumlardan daha fazla etkilendikleri görülmüştür.
Yapılan One Way Anova analizi sonuçlarında yaş
guruplarından 25-34 yaş gurubunun diğer tüm yaş
guruplarına göre alışveriş yapmadan önce alacağı
ürünle ilgili yapılan yorumlardan çok daha fazla
etkilendiği anlaşılmıştır. Coğrafi açıdan bakıldığında
Bilecik’teki katılımcıların Bursa’daki ve Eskişehir’deki
katılımcılara göre sosyal medyadaki olumlu
yorumlardan daha az etkilendikleri gözlemlenmiştir. Nowadays, social media platforms are used for various purposes by every segment of the society. Especially with the proliferation of the internet network and the prominence of the internet as a digital marketing tool, many businesses offer their products to the end user in electronic environment. In this process, social media users share their positive or negative experiences and ideas about the products they purchase on social media channels. In this context, the role of social media tools in influencing consumer preferences, especially before shopping, was investigated. The research was carried out in Bursa Bilecik and Eskişehir provinces. A questionnaire was applied to 450 individuals through random sampling. In the analysis of the data, SPSS 17.0 program was used. The t-test and Anova Analysis were used for the analysis of the data. It has been observed that women use social media more than men before shopping in the t test results and that their desire to buy is also more negatively affected by negative comments about products than men. In the One Way ANOVA analysis results, it was seen that the age group of 25-34 age group was much more influenced by the interpretations made about the product that would be obtained before shopping than all the other age groups. From a geographical point of view, participants in Bilecik were less affected by the positive comments in social media than participants in Eskisehir and Bursa.