Meslek Yüksekokullarında Verilen Muhasebe Eğitiminin Öğrenci, Öğretim Elemanı ve Meslek Mensubu Beklentileri Açısından İncelenip Bologna Sürecine Uyumlaştırılması

View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/closedAccessDate
2011Author
Subaşı, Şerife
Türkyılmaz, Serpil
Türkyılmaz, Telat
Subaşı, Şerife
Türkyılmaz, Serpil
Türkyılmaz, Telat
Metadata
Show full item recordAbstract
Günümüzde küreselleşen pazarlarda işletmelerin yasayabilmesi ve güçlü olabilmesi için
bilgiye özellikle de karar almaya yardımcı olan finansal nitelikli bilgiye sahip olması
çok önemlidir. Bu nedenle finansal bilgileri üretmesi sebebiyle işletmenin dili olarak
kabul edilen muhasebenin önemi de gün geçtikçe artmaktadır. Bilgi isçileri olarak
tanımlanan muhasebe meslek mensubundan, bilgi kullanıcılarının ihtiyaç duyduğu
finansal bilgiyi doğru zamanda doğru bir biçimde sunması beklenmektedir. Ancak
küreselleşme ve teknolojik gelişmeler muhasebe uygulamalarını ve muhasebe mesleğini
etkileyerek birçok değişikliğe sebep olmuştur. Bilgi teknolojisindeki yenilikler
muhasebe mesleğinde önemli bir yer tutan defter tutuculuğunu ortadan kaldırarak
mesleğin uzmanlaşmaya gitmesine sebep olmuştur. Küreselleşme olgusuyla
sermayenin hareketliliği ile iş ortaklıkları ve işletme birleşmeleri kaçınılmaz olmuştur.
Farklı yasal düzenlemelere tabi olan işletmelerin ortak bir muhasebe dilini oluşturması
zorunlu hale gelmiştir. Bu amaçla uluslararası muhasebe standartları oluşturulmuş ve bu
standartlar tüm dünyada genel kabul görmüştür.
Meslek yüksekokullarında mezun olan muhasebe mezunları işletmelerin orta kademe
yönetimlerinde veya bağımsız çalışan sertifikalı muhasebecilerin yanında
çalışabilmektedir. 2008 yılına kadar muhasebe meslek mensuplar için çıkartılan
meslek yasasında belirtilen staj ve sınav şartlarını yerine getiren meslek yüksekokulu
mezunları bağımsız muhasebeci olabilmekteydiler. 2008 yılında meslek yasasında
yapılan değişiklikler, sürekli güncellenen ve yayınlanması çok yakın bir geçmişe sahip
olan muhasebe standartları, Uluslararası Muhasebeciler Federasyonu’nun yayınlamış
olduğu ve ülkemizin de uymak zorunda olduğu muhasebe eğitim standartları, muhasebe
denetim standartları gibi standartlar muhasebe eğitiminin güncellenmesini gerekli
kılmıştır. Ancak ülkemizde muhasebe programlarında, 2000 yılında sınavsız geçişle
birlikte MEB-YÖK işbirliği ile oluşturulan müfredat kapsamında eğitim verilmektedir.
Bu programda verilen eğitimin yukarıda belirtilen gerekçeler doğrultusunda gözden
geçirilmesi kaçınılmaz olmuştur. Öğretim elemanı, öğrenci ve işveren görüşü alınarak
AB üyeliği çerçevesinde uygulanması gereken Bologna sürecine uyumlaştırılmış bir
müfredat oluşturmak bu çalışmanın amacıdır. To survive and gain strength in today's globalized markets, it is very important for
businesses to have information especially quality financial information to make
decisions. Due to this reason, the importance of accounting, which is adopted as the
language of the businesses, is increasing day by day. Professionals in accounting are
defined as knowledge workers and they are expected to present the needed financial
information at the right time and correctly to the information users. However,
globalization and technological developments affected the accounting practices and
accounting profession and led to many changes. Innovations in information technology
have an important place in the accounting profession by eliminating bookkeeping the
and this has led to specialization. With the globalization, capital mobility, partnerships
and mergers became inevitable. A common accounting language has become
compulsory to the businesses subject to different regulations establish. Within this
purpose, international accounting standards were created and these standards are
generally accepted all over the world.
Vocational school accounting graduates can work in the businesses middle management
jobs or with independent certified accountants. Until 2008, vocational school graduates
met requirements specified in law like training and examination could work as
independent accountants. In 2008, with the changes in the occupation law, constantly
updated and published accounting standards, the accounting education standards which
has published by the International Federation of Accountants and our country have to
follow, auditing standards and such entailed updating of accounting education.
However, with entrance without examination in 2000, in accounting programs in our
country curriculum created in collaboration with MEB-YOK are taught in the context. It
is inevitable to revise the training given in this program in accordance with the above
review.
The aim of this study is to create a curriculum that should be applied, aligned to the
Bolognia process by taking teaching staff, students and employers view in the
framework of the EU membership.