Türkiye'deki vergi indirimlerinin etkinliği: Beyaz eşya sektörü örneği
Citation
Taştemir, Emine. (2021). Türkiye'deki vergi indirimlerinin etkinliği: Beyaz eşya sektörü örneği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bilecik.Abstract
Vergi teşvikleri gelişmiş veya gelişmekte olan ülkelerin, ekonomik refahını arttırmak amaçlı
tercih ettikleri en önemli maliye politikası araçlarından biridir. Türkiye’de belirli dönemlerde,
belirli sektörlere teşvik politikaları uygulanmaktadır. Bu çalışmada, Türkiye’de uygulanmakta
olan vergi teşvik politikalarından, Beyaz Eşya Sektörüne uygulanan Özel Tüketim Vergisi
(ÖTV) teşvikinin beyaz eşya satış rakamlarına olan etkisi incelenmiştir. 2008 ve 2019 yılları
arası beyaz eşya sektöründeki ürünlerin satış rakamları ile bu yıllar arasında ÖTV teşviki
uygulanan ayların, satış oranlarında büyüme ve daralma yönünde etkisi incelenmiştir. Elde
edilen sonuca göre, teşvikin uygulandığı aylar beyaz eşya sektöründe genel olarak büyüme
meydana getirdiği, teşvik dönemi olup da büyüme olmayan aylarda ise sektördeki daralmayı
küçülttüğü ortaya çıkmıştır. Teşvikin uygulandığı ve en çok canlanma sağlanan yıl 2017 yılı
olmuştur. 2017 yılındaki fazla büyümeden kaynaklı, 2018 yılı teşvik uygulanan aylar, diğer
uygulanan aylara göre daha başarısız olan yıl olmuştur. Tax incentives are the most important fiscal policies preferred by developed or developing
countries to increase their economic welfare. In Turkey, incentive policies are applied to
certain sectors in certain periods. In this study, the effect of the Special Consumption Tax
(SCT) incentive applied to the White Goods Sector, one of the tax incentive policies
implemented in Turkey, on the sales figures of white goods was examined. The sales figures
of the products in the white goods sector between 2008 and 2019 and the effects of the
months in which the SCT incentive was applied between these years, on the growth and
contraction of the sales rates were examined. According to the results obtained, it has been
revealed that the months in which the incentive is applied cause growth in the economy in
general, and that the contraction is reduced in the months with the incentive period and no
growth. The year in which the incentive was applied and the highest growth was achieved was
2017. Due to the excessive growth in 2017, the months in which incentives were applied in
2018 were more unsuccessful than the other months.