SOSYAL HİZMET UZMANLARI İÇİN YÖNETİM BECERİLERİ
Abstract
Hazırlanan derleme çalışması yönetim birimlerinde çalışan ve yöneticilik rolünü yerine getirmesi gereken sosyal
hizmet uzmanları için gerekli olan temel yönetim becerilerine bütünlükçü bir bakış sağlamak amacıyla
hazırlanmıştır. Sosyal hizmet kurumlarının yönetim birimlerinde çalışan ve yöneticilik sorumluluklarını taşıyan
sosyal hizmet uzmanlarının sahip olması gereken yönetsel beceriler bulunmaktadır. Sosyal hizmet mesleği
doğası gereği eklektik yapıya sahip olduğu için mesleğe ve hizmet sağlanan topluma dair gelişmelerin, üretilen
bilgilerin ve yaklaşımların sürekli olarak takip edilmesi hak temelli ve etik hizmet sunumu için gerekmektedir.
Sosyal hizmet uzmanlarının mesleki uygulamalarda kişisel becerilerini kullanması gerektiğinden mesleki gelişim
ve kişisel gelişim eş zamanlı ilerlemektedir. Bu eş zamanlı ilerlemenin devamlılığının sağlanması ve hızlanması
ise süpervizörlerin sağlamış olduğu bilgilendirme, yönlendirme ve psikososyal danışmanlık verme
uygulamalarının ulaşılabilir olmasıyla doğrudan ilgilidir. Sosyal hizmet kurumlarında yöneticilik yapan sosyal
hizmet uzmanları yönetim ve danışmanlık sorumluluklarını aynı anda taşımakla beraber, iki sorumluluk
arasındaki dengenin kurulması, çalışanların süpervizyon desteği alarak daha yüksek iş tatmini ve verimlilikle
çalışmalarını sağlamaktadır. Sosyal hizmet kurumlarında yöneticiler, hizmet verilen müracaatçıların her birinin
ihtiyaçlarının özel olması nedeniyle verilen hizmetlerde, katı, yüksek maliyetli ve bürokrasiye dayalı yönetim
anlayışı yerine; ihtiyaçların durumuna göre esnek hizmet sunumuna olanak tanıyan, düşük maliyetli, hızlı ve
hesap verebilir nitelikteki toplam kalite yönetimi anlayışına uygun yönetim anlayışını uygulamaları, yönetimsel
anlamda verimliliği ve etik hizmet sunumunu desteklemektedir. İş stresi sosyal hizmet kurumlarındaki
yöneticilerin ilgilenmesi gereken diğer bir önemli konu olup süpervizyona erişim, kaynak miktarı, çalışma
şartları, mesleki ve kişisel gelişim, yönetim anlayışı ve iş güvenliği faktörleri iş stresi ile doğrudan ilişkilidir.
Sürdürülebilir bir çalışma ortamı için yöneticilerin insanlardan, araçlardan veya mekanlardan doğan riskleri
değerlendirebilmesi ve riskli durumlar oluşmadan önleyebilmesi gerekmektedir. Sonuç olarak sosyal hizmet
kurumlarında yöneticilerin mesleki gelişim, danışmanlık, kaynak yönetimi, iş gücü geliştirme stratejileri, iş stresi
ve iş güvenliği konularında yetkin olması ve doğru kararlar verebilmesi kurumun, çalışanların ve müracaatçıların
iyilik hallerini sağlamak açısından mutlak gereklilikler olarak değerlendirilmektedir