Duygusal zeka ile örgütsel özdeşleşme arasındaki ilişkinin incelenmesi: üniversite çalışanları üzerine bir araştırma
Citation
Ayhan, Seçil. (2021). Duygusal zeka ile örgütsel özdeşleşme arasındaki ilişkinin incelenmesi: üniversite çalışanları üzerine bir araştırma. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bilecik.Abstract
Teknolojik gelişmeler her ne kadar hayatımızın bütün alanını kolaylaştırsa da çalışma
hayatında insan kaynağının önemi örgütler açısından tartışılmaz bir gerçektir. Bu nedenle
örgütler insan kaynağına yönelik verimliliği, pozitif insan ilişkilerini ve hizmet kalitesini
arttırıcı stratejiler üretme çabasındadırlar. Örgütlerde bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde ve
olumlu bir örgüt iklimi oluşturulmasında duygusal zekâ ve örgütsel özdeşleşme kavramlarının
büyük rol oynadığı bilinen bir gerçektir.Duygusal zekâ ve örgütsel özdeşleşmenin bu denli
önemli olması nedeniyle çalışmanın amacı; üniversite çalışanlarının duygusal zekâ ve örgütsel
özdeşleşmeleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma kapsamında Bilecik Şeyh Edebali
Üniversitesinde görev yapmakta olan 305 katılımcıdan e-posta ve online web sayfası aracılığı
ile anket yöntemi uygulanarak veriler elde edilmiştir. Çalışmada; Duygusal Zekâ Ölçeği
(WLEIS)”, ile Mael ve Ashforth tarafından 1992’de geliştirilen ve Tüzün (2006) tarafından
Türkçeye uyarlanan 6 madde ve tek boyuttan oluşan Örgütsel Özdeşleşme Ölçeği
kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 26.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan
faktör analizi sonucuna göre duygusal zekâ ölçeğine ilişkin iki alt boyut ortaya çıkmıştır. Bunun
yanı sıra bazı demografik özellikler ile duygusal zekâ ve örgütsel özdeşleşme arasında anlamlı
farklılıklar tespit edilmiştir. Regresyon analizi sonucuna göre ise katılımcıların duygusal zekâ
algılarının örgütsel özdeşleşmeleri üzerinde pozitif yönde anlamlı bir etkisinin olduğu ortaya
çıkmıştır. Although technological developments facilitate all areas of our lives, the importance of
human resource in working life is an indisputable fact for organizations. For this reason,
organizations strive to produce strategies that increase productivity, positive human relations
and service quality for human resources. Organizations in the implementation of these activities
and the concept of emotional intelligence and organizational identification in the creation of a
positive organizational climate is a fact known to play a major role.Because emotional
intelligence and organizational identification are so important, the aim of the study is; The
relationship between the university employees to examine their emotional intelligence and
organizational identification. Within the scope of the research, data were obtained from 305
participants working at Bilecik Şeyh Edebali University by applying the survey method via email and online web page. In the study; Emotional Intelligence Scale (WLEIS)", and
Organizational Identification Scale consisting of 6 items and one dimension, developed by Mael
and Ashforth in 1992 and adapted to Turkish by Tüzün (2006) were used. The resulting data
were analyzed using the SPSS 26.0 program.According to the result of the factor analysis, two
sub-dimensions of the emotional intelligence scale emerged. In addition, significant differences
were found between some demographic characteristics, emotional intelligence and
organizational identification. According to the results of the regression analysis, it was revealed
that the emotional intelligence perceptions of the participants had a positive and significant
effect on their organizational identification.