Sathi kaplamalarda asfalt ve mermer atığı malzemelerin kullanımının araştırılması
Citation
Aşma, Öner. (2022). Sathi kaplamalarda asfalt ve mermer atığı malzemelerin kullanımının araştırılması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilecik.Abstract
Ülkemizde ve Dünya da en çok uygulaması yapılan yol üst yapısı olan sathi kaplama kayma direnci yüksek düzgün bir yüzey sağlamaları, ekonomik oluşları, hızlı yapım teknikleri ile trafiğe çabuk açılmaları ve ilk yapım maliyetlerinin düşük olmasından dolayı geçmişten günümüze tercih edilen granüler temel üzerine yapıldığı gibi birçok özelliği ile ön plana çıkmaktadır. Türkiye, Yeni Zelanda, Avustralya, İngiltere ve Güney Afrika ülkelerinde yaygın bir şekilde kullanılmaktadır. Ülkemizde yük ve yolcu taşımacılığı büyük bir oranla Karayolu ulaşımı çok yüksek oranlara ulaşmıştır. Ülkemizde 68.633 km yol ağının 37.922 km'lik önemli bir kısmını sathi kaplamalı yollar oluşturmaktadır. Sathi kaplamalar bitümlü sıcak karışım kaplamalar üzerine iyileştirme ve koruyucu amaçlı olarak da yaygın bir şekilde kullanılan kaplamalardır. Sathi kaplama uygulamaları bazı durumlarda beklenen hizmet ömründen çok daha kısa sürede bozulmakta ve yenileme ihtiyacı ülke ekonomisine önemli zararlar vermektedir. Bu çalışma kapsamında farklı türden dört agrega (asfalt freze kırığı, bazalt, mermer atığı, kireçtaşı) ve üç bağlayıcı (B50/70, B10/150, B160/220) kullanılarak sathi kaplama tasarımı gerçekleştirilmiştir. Bu karışımlar 4 farklı sıcaklık ve değişen (%25-%50-%75) oranlarda atık malzemeler katılarak sathi kaplama performansları araştırılmıştır Deney sonuçlarında agregaların ısıtılması ve farklı oranlarda karışım yapılması adezyon performansına olumlu etki yaptığı gözlenmiştir. Mermer atığı agregaların bazalt agregaları ile karışımlarında Vialit yapışma deneyinde 120 °C' de 100-150 penetrasyon ve 160-220 penetrasyon bitümde %100 adezyon gösterdiği, Nicholson soyulma deneyinde 50-70 penetrasyon bitümde %25 soyulmadan kalan agrega yüzdesini artırmıştır. Bundan sonraki çalışmalarda diğer üst yapı teknolojilerinde olduğu gibi yeni gelişmeler ve ülkemizde yapılan uygulamalardan alınan tecrübeler ışığında sathi kaplama uygulamaları her zaman geliştirilmeye açık olacaktır. Chip seals, which is the most applied road superstructure in our country and in the world, has many features such as providing a smooth surface with high slip resistance, being economical, opening to traffic quickly with fast construction techniques and low initial construction costs, such as being made on granular foundation, which has been preferred from the past to the present. stands out with. It is widely used in Turkey, New Zealand, Australia, England and South African countries. Road transportation has reached a very high rate in our country, with a large proportion of freight and passenger transportation. In our country, a significant portion of 37,922 km of the 68,633 km road network consists of surface coated roads. Surface coatings are coatings that are widely used for improvement and protection on bituminous hot mix coatings. Surface coating applications sometimes deteriorate in a much shorter time than the expected service life and the need for renewal causes serious damage to the country's economy. Within the scope of this study, a surface coating design was made using four types of aggregates (asphalt milling fracture, basalt, marble waste, limestone), and three different types of binders (B50/70, B10/150, B160/220). The surface coating performances of these mixtures were investigated by adding waste materials at 4 different temperatures and varying (25%-50%-75%) ratios. In the test results, it was observed that heating the aggregates and mixing at different rates had a positive effect on the adhesion performance. In the mixtures of marble waste aggregates with basalt aggregates, in the Vialit adhesion test, 100-150 penetration and 160-220 penetration at 120 °C showed 100% adhesion in bitumen, and in the Nicholson test, 50-70 penetration increased the percentage of unpeeled aggregate in bitumen by 25%. In future studies, as in other superstructure technologies, surface coating applications will always be open to development in the light of new developments and experiences from the applications made in our country.