Muş ilinde bulunan tarihi köprüler ve tarihi murat köprüsünün yapısal değerlendirmesi
Citation
Artan, Cüneyt. (2021). Muş ilinde bulunan tarihi köprüler ve tarihi murat köprüsünün yapısal değerlendirmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilecik.Abstract
Bu tez çalışmasında, Muş İlinde bulunan Tarihi Murat Köprüsünün farklı analizlerle gerilme ve deformasyon bölgeleri belirlenmiştir. Tarihi Murat Köprüsü, ANSYS programı yardımıyla sonlu elemanlar yöntemi ile modellenip, analiz edilmiştir. Bu analizler doğrultusunda tarihi köprünün gerilme ve deformasyon bölgeleri belirlenmiştir. Tez dört bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde tarihi yığma köprüler hakkında bilgiler verilmiştir. Yapılan önceki çalışmalara yer verilmiş, tarihi yığma köprülerde kullanılan malzemelerden bahsedilmiş, kemer formlarına değinilmiş ve Anadolu da farklı dönemlerde farklı uygarlıkların yapmış olduğu yığma köprüler hakkında bilgiler verilmiştir. Birinci bölümün sonunda Muş ilinde bulunan tarihi köprülerden bahsedilmiştir. İkinci bölümde Murat köprüsünden detaylı bir şekilde bahsedilmiş olup; köprünün tarihsel gelişimi araştırılmış, mevcut mimari yapısı hakkında bilgiler verilmiş, yapılmış olan restorasyonlar ve köprünün mevcut durumu değerlendirilmiştir. Üçüncü bölümde yapısal analiz ve sonlu elemanlar yönteminden kısaca bahsedilmiştir. Devamında yapılan analizlere detaylı bir şekilde yer verilmiş, analiz sonuçları değerlendirilmiştir. Dördüncü bölümü sonuç bölümü oluşturmaktadır. Çalışmanın sonucunda yapılan analizlerin köprüde oluşturduğu gerilmeler değerlendirilmiş, etki ettirilen yüklerin oluşturduğu gerilmeler karşılaştırılmış ve bunlara nelerin sebep olabileceği üzerinde durulmuştur. In this thesis, the stress and deformation zones of the Historical Murat Bridge in Muş were determined by different analysis. The historical Murat Bridge was modeled and analyzed with the finite element method by the help of ANSYS program. The stress and deformation zones of the historical bridge were determined in line with these analysis. The thesis consists of four chapter. Information about historical masonry bridges are given in the first chapter. Previous studies are included, materials used in historical masonry bridges and arch forms are mentioned and information is given about masonry bridges built by different civilizations in different periods in Anatolia. At the end of the first chapter, historical bridges in Muş province are mentioned. In the second chapter, the Murat Bridge is mentioned in detail; The historical development of the bridge has been researched, information about its current architectural structure has been given, the restorations that have been made and the current situation of the bridge have been evaluated. In the third chapter, structural analysis and finite element method are briefly mentioned. Afterwards, the analysis were given in detail and their results were evaluated. The fourth chapter is the conclusion chapter. As a result of the study, the stresses that are created by the analysis on the bridge were evaluated, the stresses created by the loads that are operated were compared and it was emphasized what could cause these stresses.