Hititlerde kraliyet rüyaları
Citation
Güvenç, Ufuk. (2022). Hititlerde kraliyet rüyaları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bilecik.Abstract
Tarih boyunca insanın geleceğe dair bilgi sahibi olmak istemesi hep var olan bir
durumdur. Özellikle de insan gelecek konusundaki kaygılarını zihninden atamaması sebebiyle
geleceğini belirleme konusunda çeşitli yöntemler keşfetmeye çalışmıştır. Rüya da bunlardan
biridir. Hitit çivi yazılı kaynaklarında rüya görmek anlamına gelen kelimeler tešha- ve zašhaifilleriyle
sağlanmıştır. Bu kelimelerden başka, Sümerce ideogramla rüya, isim hali olarak ÙTUM
ve fiil hali olarak da Ù kelimeleri görülmektedir. Bu çalışmada rüyalar, iyi rüyaları temsilen,
haberci ve kötü rüyalar olmak üzere ikiye ayırılmıştır. Rüyaların ayrılmasında etkili olan faktör
ise rüyadaki anlamla birlikte rüyanın içeriği olmuştur. Haberci rüyalar genel olarak müjdeleyici
içeriğe sahip olmakla birlikte tanrıların desteğinin net bir şekilde görüldüğü rüyalar olmuştur.
Bu yönüyle haberci rüyalar kralların ve kraliçelerin tanrıyla olan bağını açık bir şekilde yansıtan
rüyalar olarak değerlendirilmiştir. Kötü rüyalarda ise büyü aracılığıyla kişiye musallat edilen
kötü rüya haricince, kişinin tanrıyla olan ilişkisine farklı bir yönden açıklık getiren rüyalar
olarak değerlendirilmiştir. Haberci ve kötü rüyalar başlıklarından başka, kral ve kraliçelerin
tanrılardan ümidini kesmedikleri ve tanrılarının kendilerine yüz çevirmiş olsa dahi arınmak,
şifa istemek ve dilekte bulunmak için tanrılara dua ettikleri de görülmüştür. Bu şekilde tüm
yönleriyle kralların ve kraliçelerin rüya aracılığıyla tanrılarla olan bağı ifade edilmeye
çalışılmıştır. It’s always situation in history when a person wants to know something about the future.
In particular, the human has tried to explore a variety of ways to determine his future, because
he cannot remove his concerns about the future from his mind. The dream is one of them. The
words that mean dreaming in Hittite cuneiform sources are provided with tešha- and zašhai
verbs. In addition to these words, for the Sumerian ideograms ÙTUM exists as the namesphere
in the Hittite cuneiform texts, and the Ù exists as the verb in the Hittite cuneiform texts. In this
study, dreams had separated into two different subjects, as the representing good dreams are
message dreams and bad dreams. The factor that was effective in the separation of dreams was
the content of the dream, along with the meaning of the dream. While the message dreams
generally have good news and good content, there have been dream where the support of the
gods has been clearly reflect the connection of kings and queens between the God. In bad
dreams, apart from the bad dream that was haunted by magic, it was considered a dream that
made one’s relationship with God a different way of clarifying it. In the other hands, the
headlines of message dreams and bad dreams, they have also been seen that kings and queens
have not given up worshipping and being to their Gods. They had also continued for
purification, healing and wishing from their Gods, even if the Gods would not replied their
calls. Thereby, in this way, there have been tried to express all aspects of the kings and queens
and thier connection to the Gods through the dream.