FAHREDDİN RÂZÎ’NİN CÜBBÂİLER’İN İHBAT VE TEKFİR DÜŞÜNCESİNE ELEŞTİRİSİ
View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/Date
2018Metadata
Show full item recordCitation
Hüseyin Maraz, "Fahreddin Razi'nin Cübbâiler'in İhbat ve Tekfir Düşüncesine Eleştirisi", Edebâli İslamiyat Dergisi 2/3 (2018): 23-45.Abstract
İhbat ve tekfir, bütün kelam ekollerinin üzerinde hemfikir olduğu konulardan birisidir. Her ne
kadar teoride bir uzlaşı söz konusu olsa da bu teorinin pratiğe ne şekilde aksedeceğinde ciddi bir
ayrışma söz konusudur. Mu‘tezile ekolü, Mâturidî ve Eş‘arîler’in aksine ihbatın amelde de gerçekleşeceğini
vurgulayarak günahın iyilikleri sileceğini ileri sürmüştür. Mâturidî ve Eş‘arîler ise ihbatın
sadece inançta gerçekleşeceğini söyleyerek ameli/eylem tekfîr ile sınırlandırmışlardır. Onların düşüncesinde
Kur’anî bağlamı gereği inkâr, imanı düşürürken; iyilikler kötülükleri örter. Mu’tezile
ise büyük günah anlayışının etkisiyle iyiliklerin kötülükler nedeniyle düşeceğini aklî ve Kur’anî
deliller ile izah etmiştir. Fahreddin Râzî, Mu‘tezile’nin iki önemli siması Ebu Ali ve Ebu Haşim el-
Cübbâî’nin ihbat anlayışına ciddi eleştiriler yöneltmektedir. Esasında o, Mu‘tezile’nin eylem değer
ilişkisinde durduğu yeri aklî ve naklî delillerle sorgulamaktadır.
Volume
2Issue
3Collections
The following license files are associated with this item: