An Evaluation for Participation Motivations of Professional and Non-Professional Visitors: The Case of Travel Turkey İzmir Fair
View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/Date
2019Metadata
Show full item recordCitation
Karacaoğlu, S., & Sert A. N. (2019). An Evaluation for Participation Motivations of Professional and Non-Professional Visitors: The Case of Travel Turkey İzmir Fair. Journal of Yasar University, 14 (55), 329-338.Abstract
One of the major factors that enable the maximization of the benefits of fairs the importance of which is increasing day by day is the determination of the motivations and satisfaction perceptions of the participants. In this context, the study has two main objectives. The first objective is to determine the differences between (1) visitors working in different sectors of the tourism industry as professionals who have come to the Travel Turkey Izmir Fair (2018) and (2) the motivations of visitors who have the potential to participate in tourism activities. The second aim is to examine the relationship between these two different visitor types’ satisfaction perception, intention to recommend and intention to revisit. As a result of the survey conducted with 317 visitors participating in the Travel Turkey Fair (2018), it was determined that the main reasons for the participation of all the visitors in the fair were the elements of purchasing, socialization and tourism theme. When the results are examined separately in terms of professional and non-professional, it is noteworthy that the motivations differ. It has been determined that professional visitors participate the fair for seminars, purchasing, ongoing information search purposes while non-professional visitors participated for tourism theme, socialization and escape motivations. The overall satisfaction of the Travel Turkey Izmir Fair (2018) was very high when the relationship between overall satisfaction, intention to revisit and intention to recommend were examined, likewise it was also concluded that the intention to revisit and intention to recommend was also high. On the other hand, there was a moderate positive relationship between the overall satisfaction, intention to revisit and intention to recommend. Furthermore, a strong and positive relationship was determined between the intention to revisit and intention to recommend. The study concludes with suggestions for trade fair organizers to increase the number of visitors to fairs in future years. Önemi gün geçtikçe artan fuarlardan elde edilecek faydaların en üst düzeye çıkarılmasını sağlayan önemli unsurların biri fuara katılanların motivasyonlarının ve memnuniyet algılarının tespit edilmesidir. Bu kapsamda araştırmanın iki temel amacı bulunmaktadır. Birinci amaç; Travel Turkey İzmir Fuarı’na (2018) gelen (1) profesyonel olarak turizm endüstrisinin farklı sektörlerinde çalışan ziyaretçiler ile (2) turizm etkinliklerine katılma potansiyeli olan ziyaretçilerin motivasyonları arasındaki farkların tespit edilmesidir. İkinci amaç ise söz konusu iki farklı ziyaretçi tipinin fuara ilişkin memnuniyet algısı, tavsiye etme niyeti ve tekrar ziyaret niyeti arasındaki ilişkilerin incelenmesidir. Travel Turkey Fuarı’nda (2018) katılan 317 ziyaretçi ile yapılan anket sonucunda fuarı ziyaret edenlerin tamamının ana katılım nedenleri incelendiğinde satın alma, sosyalleşme ve fuar özellikleri unsurlarının ön plana çıktığı saptanmıştır. Sonuçlar, ticari katılımcılar ve tüketiciler nezdinde ayrı ayrı incelendiğinde ise motivasyonların farklılaştığı dikkat çekmektedir. Profesyonel turizm ve seyahat işletmecilerinin eğitim alma, satın alma, devam eden bilgi arayışı ve eğitim alma; tüketicilerin ise fuar özellikleri, sosyalleşme ve kaçış motivasyonları ile fuara katıldıkları tespit edilmiştir. Tüm ziyaretçilerin Travel Turkey İzmir Fuarı'na (2018)
yönelik genel memnuniyet, tekrar ziyaret ve tavsiye etme niyetleri arasındaki ilişkileri incelendiğinde genel memnuniyetin oldukça yüksek olduğu; benzer biçimde ziyaretçilerin tekrar ziyaret etme ve tavsiye etme niyetlerinin de yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öte yandan, fuardan genel memnuniyet ile tekrar ziyaret ve tavsiye etme arasında orta düzeyde pozitif bir ilişki saptanmıştır. Ayrıca, tekrar ziyaret etme niyeti ile tavsiye etme arasında da kuvvetli ve pozitif bir ilişki belirlenmiştir. Araştırma, gelecek yıllardaki fuarlara ziyaretçi katılım sayılarını artırmaya yönelik fuar organizatörlerine yönelik öneriler ile son bulmaktadır.
Volume
14Issue
55Collections
The following license files are associated with this item: