Şev stabilitesinde sonlu elemanlar yöntemi uygulaması ve karşılaştırmalı analiz
Citation
Polat, Ali. (2019). Şev stabilitesinde sonlu elemanlar yöntemi uygulaması ve karşılaştırmalı analiz. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilecik.Abstract
Deprem bölgelerinde bulunan ve afet riski taşıyan yerleşim alanlarında İnşaat
Mühendisliği bakımından karşımıza çıkan en önemli problemlerden birisi “Şev
Stabilitesi” dir. Şevlerin stabilitesini kaybederek, harekete geçmesi ve göçme
durumlarında, çok sayıda can ve mal kaybı oluşmaktadır. Bu riskleri ortadan kaldırmak
veya azaltmak amacıyla inşaat mühendisliği alanında uygulanabilen geliştirilmiş birçok
yöntem vardır. Bu çalışmada yapımı planlanan yapı inşaatına ait ve üst kısmında
bulunan karayolu sebebiyle de dinamik yüke maruz kalan, bir şev kesiti göz önüne
alınmıştır. Statik yükler ve deprem yüklerinden dolayı, bölge afet riski taşımaktadır. İlk
olarak bölgeye ait olan eğimli arazinin analizi için statik yükler altında, limit denge
yöntemlerinin çözümleri kullanılmış ve güvenlik katsayıları hesaplanmıştır. Daha sonra
kara yolundan ötürü şevin maruz kalacağı araç yükleri ve literatürde çokça kullanılan
depremler göz önüne alınarak dinamik analizler yapılmıştır. Analizler de sonlu
elemanlar yöntemleri ile çözüm yapan Plaxis programı kullanılmıştır. Bulunan sonuçlar,
literatürde tanımlanmış ampirik formüller kullanılarak hesaplanan değerler ile
karşılaştırılmıştır. Şev stabilite çalışmalarında statik ve dinamik yöntemler kullanılarak
etkili sonuçlar elde edilmektedir. Bu doğrultuda sonlu elemanlar yönteminin bilgisayar
yazılımları ile uygulanması daha doğru sonuçlar verebilmektedir. Slope Stability is one of the most important problems encountered in the areas of
earthquake engineering and it can be considered as the riskiest situation for most
structures. Loss of stability of the slopes and excessive movement cause fatalities and
result in big damages. There are many ways to eliminate and/or reduce these risks. In
this study, a highway to be constructed on an area with some ground slope was
modelled under risky loads. The displacements caused by the static and dynamic loads
in the area were estimated. The road affected by the cyclic loads caused by the vehicles
and the earthquakes in the region were analyzed. Plaxis program was used for the
analyses. The results were compared with the values calculated by the formulas found in
literature. Measures were taken against large-scale displacements and disaster risk due
to earthquake loads. Methods to reduce the displacement of the slope were applied