Sezgisel algoritma tabanlı trafik ışıkları optimizasyonu ve benzetimi
Citation
Topal, Emin. (2022). Sezgisel algoritma tabanlı trafik ışıkları optimizasyonu ve benzetimi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi, Fen Bilimler Enstitüsü, Bilecik.Abstract
Bu çalışmada örnek bir yol ağı problem olarak belirlenerek trafik ağı içerisinde bulunan
araçların seyahat sürelerini azaltmak amacıyla trafik sinyal sürelerinin eniyilemesi üzerine
çalışılmıştır. Farksal Gelişim sezgisel yaklaşımı trafik yol bağlantısının modellenebileceği bir
benzetim programı ile entegre edilerek trafik ışıklarının kullanıldığı bir trafik ağı modellemesi
yapılmıştır. Oluşturulan model kullanılarak belirlenen yol ağında bulunan trafik sinyal
sürelerinin eniyilemesi yapılarak araçların seyahat süresi en aza indirilmeye çalışılmıştır.
Farksal Gelişim sezgisel algoritması bu çalışmada iki farklı yöntem ile koşturulmuştur. Yapılan
eniyileme işlemleri sonucu elde edilen seyahat süreleri ile sabit/standart trafik ışıklarının
seyahat süreleri karşılaştırılmıştır. Geliştirilen akıllı trafik ağı ile modellenen benzetim ortamı
yapılan eniyileme işlemlerinin görsel olarak analiz edilmesine olanak sağlamaktadır. Çalışılan
trafik ağı için önceden belirlenmiş yol başlangıç-bitiş noktalarına göre araç seyahat sürelerinin
karşılaştırması yapılmıştır. Çalışma öncesi ve kullanılan iki yöntem ile oluşturulmuş yol ağı
görsel olarak belirlenen bir an için de karşılaştırılmıştır. Çalışma sonucunda sezgisel yaklaşım
ile yapılan koşturmalar ile elde edilen trafik sinyal sürelerinin standart süreli trafik sinyallerine
göre daha iyi sonuç verdiği görülmüştür. Trafik seyahat sürelerinin sezgisel yaklaşımlar ile
düşürülebileceği gözlemlenmiştir. In this study, a benchmark was determined as a road network problem and the optimization of
traffic signal times was studied in order to reduce the travel times of vehicles in the traffic
network. By integrating Differential Evolution Heuristic approach with a simulation program
in which the traffic road connection can be modeled, a traffic network model using smart traffic
lights has been made. By using the formed model, the traffic signal times in the determined
road network were optimized and an effort was made to obtain a minimum travel time for the
vehicles. Differential Evolution algorithm was run with two different methods. The travel times
obtained as a result of the optimization processes and the travel times of the fixed/standard
traffic lights were compared.The simulation environment modeled with the developed smart
traffic network allows the optimization processes to be analyzed visually. For the traffic
network studied, the vehicle travel times were compared according to the predetermined road
start-end points. The road network formed by the two methods used and ones before the study
was compared also visually at a moment. As a result of the study, it has been seen that the traffic
signal times obtained with the heuristic approach gives better results than the standard time
traffic signals. It has been observed that traffic travel times can be reduced using heuristic
approaches.