Eşdüzey kavşakların performans etkilerinin araştırılması: Bursa Esentepe Kavşağı örneği
Citation
Yılmaz, H. (2022). Eşdüzey kavşakların performans etkilerinin araştırılması: Bursa Esentepe Kavşağı örneği. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi.Abstract
Nüfus artış problemleri dünya genelinde ve ülkemizde başlıca problemlerin başında
gelmektedir. Bunun yanı sıra kentsel nüfusun artışı ile şehirlerdeki hareketlilik miktarı da
artmıştır. Trafik problemlerinden kaynaklanan araç gecikmeleri, durup kalkma hareketleri yakıt
tüketimiyle birlikte CO ve diğer zararlı emisyon salınımlarını artırdığı için çevre problemlerine
de sebebiyet vermektedir. Trafik problemleri, ulaştırma hizmetlerinde olduğu kadar yakıt
tüketiminin artış göstermesinin tükenmekte olan enerji kaynaklarına etkisi, karbon emisyonu
ve zararlı sera gazı etkilerinin iklim değişikliğindeki rolü açısından ele alındığında oldukça
önemli bir kavram haline gelmiştir. Birçok yönden değerlendirilmesi gereken trafik konusu
hakkında yapılan çalışmaların daha anlaşılır hale gelmesi açısından literatüre katkı sunulmak
istenmiştir. Çalışmanın amacı sinyalize bir kavşak alanı için doğru devre süresinin gerçek
zamanlı benzetimi yapılarak optimum süre kullanımının sinyalizasyondan kaynaklanan
problemleri azaltmadaki önemini göstermektir.
Trafiğin güvenli ve aktif bir şekilde işletilmesinde kavşaklar kritik noktalar olarak
değerlendirilmektedir. Bu çalışmada Bursa ili için kritik noktalardan biri olan Esentepe Kavşağı
çalışma alanı olarak seçilmiştir. Kavşak üzerinde PTV Vissim programı ile 5 farklı senaryo
oluşturularak farklı devre sürelerinin performans üzerine etkisi incelenmiştir. Çalışmada
performans parametresi olarak kuyruk uzunluğu, ortalama araç gecikmesi, hizmet düzeyi, CO
salınımı ve yakıt tüketimi sonuçları dikkate alınmıştır. İlk olarak Vissim programı ile kavşak
alanının mevcut durumda sinyal devre süresindeki performans sonuçları değerlendirilmiştir.
Simülasyon sonuçları doğrultusunda mevcut durum sinyal sürelerinde yeni bir düzenleme
yapılarak performans değerlerinin iyileştiği saptanmıştır. Yeni sinyal düzenlemesine göre devre
süresi belirli oranda artırılıp azaltılarak en uygun devre süresi tespit edilmiştir. Webster yöntemi
ve simülasyon ile belirlenen optimum sürelerin karşılaştırması yapılmıştır. Çalışma kapsamında
ele alınan performans parametreleri mevcut durum ve senaryolar üzerinde karşılaştırılmıştır.
Çalışma sonunda bulunan optimum sürenin en iyi performans sonuçlarını verdiği ispatlanarak
kavşak performansındaki önemi ortaya konulmuştur. Population growth problems are one of the main problems in our country and all over the world.
Also, the increase in the urban population has increased mobility in the cities. Vehicle delays,
stop and start movements occur from traffic problems and this causes environmental problems
as it increases fuel consumption, CO and other harmful emissions. Traffic problems of getting
become a crucial concept in terms of fuel consumption effect on limited energy resources and
carbon emissions effects and harmful greenhouse gas effects on climate change as much as
transportation services. It is aimed to contribute to the literature to make the studies about
traffic, which should be evaluated in many ways, become more understandable. The purpose of
the study is to simulate the correct cycle time for the signalized intersection area in real-time
and to show the importance of using the optimum time in reducing the problems caused by the
signalization.
In order to ensure operating safe and active traffic, intersections are evaluated as crucial points.
In this study, Esentepe Intersection, which is one of the critical points for the city of Bursa, was
chosen as the study area. With the PTV Vissim program on the intersection, 5 different
scenarios were created and the effect of different cycle times on the performance was examined.
In this study, queue length, average vehicle delay, service level, CO emissions, and fuel
consumption are considered for performance parameters. First of all, the performance results
of the intersection area in the current state of the signal circuit time were evaluated with the
Vissim program. According to simulation results, it has been determined that the performance
values have improved by making a new arrangement in the current state signal times. Through
new signal arrangements, period time was raised and decreased at a determined rate to find out
optimum period time. Optimum times determined by Webster's method and simulation were
compared. The performance parameters which is examined within the scope of the study were
compared on the current situation and scenarios. In conclusion, the study shows that; Optimum
time which is found as a result of study is provide the best performance results and has an
important effect on intersection performance.