Hastane Akreditasyon Süreçleri ve Uygulamaları
Abstract
Sağlık hizmetlerinde kalite ve akreditasyon kavramları çok önemlidir. Kurumların belirli
standartlar ile bağımsız bir kuruluş tarafından denetlenmesini içeren sürece “akreditasyon”
denilmektedir. Hastaneler kurumsallaşma ve işletme yaklaşımıyla yönetilmeleri sonucu hizmet
kalitesinin yükseltilmesi ve stratejik açıdan kıyaslanarak rekabet sektörünün gelişmesi
sebebiyle birçok kriterlerinde üstünlük oluşturma gayreti içerisindedirler. Kurumlar kendi
istekleriyle standartlarını değerlendirmek ve belgelendirmek için dışardan başka bir yetkili
kuruluşa başvurarak, akredite belgesini almak istemektedirler. Bu belge kurum kimliklerinde
avantajlar sağlamaktadır. Bu kuruluşlardan JCI ve TÜSKA hastanelerdeki stratejik açıdan
yönetim uygulamalarını denetleyerek kurumları akredite etmektedir. Hastaneler birçok hizmeti
bir arada veren kuruluşlardır. Bu karmaşıklığı sebebiyle zorlaştırıcı birçok etkenle
karşılaşılmaktadır. Bu çalışmada “Nitel Araştırma” yöntemlerinden “Doküman İncelemesi”
tekniği kullanılarak literatürde bulunan yazılı materyaller analiz edilmiştir. Sağlıkta
akreditasyon tarihi gelişimi, Hastane akreditasyon çalışmaları, akreditasyon kuruluşları,
standartları, avantajları, dezavantajları, Türkiye’de hastane akreditasyonlarının gelişimi ve
akredite olan kuruluşlar konularında literatür incelenmiştir. Bu çalışma ile sağlık sektöründe
çalışan, eğitim alarak akademik yönden araştırmak isteyen kişiler için literatür bilgisi verilerek
farkındalık oluşturmak, hizmet kalitesini arttırarak geliştirici sağlık politikaları uygulanması
yönünde bilgilendirmek amaçlanmıştır. The concepts of quality and accreditation in health services are very important. The process that
involves the inspection of institutions by an independent organization with certain standards is
called "accreditation". As a result of being managed with institutionalization and business
approach, hospitals are in an effort to increase the quality of service and to create superiority in
many criteria due to the development of the competition sector by being strategically
compared. Institutions want to obtain the accreditation certificate by applying to another
authorized body from outside to evaluate and certify their standards voluntarily. This document
provides advantages in corporate identities. Of these organizations, JCI and TÜSKA accredit
institutions by supervising the strategic management practices in hospitals. Hospitals are
organizations that provide many services together. Due to this complexity, many complicating
factors are encountered. In this study, the written materials in the literature were analyzed by
using the "Document Review" technique, one of the "Qualitative Research" methods. The
literature on the development of accreditation history in health, hospital accreditation studies,
accreditation bodies, standards, advantages, disadvantages, development of hospital
accreditations in Turkey and accredited organizations were examined. With this study, it is
aimed to raise awareness by giving literature information for people who work in the health
sector, who want to research academically by receiving education, and to inform them about
the implementation of developing health policies by increasing the quality of service.