Nokta direnç kaynağı ile birleştirilen dc04-hrp6222 çeliklerinin mikroyapı ve mekanik özelliklerinin incelenmesi
Citation
Hasırcı, Yasin. (2023). Nokta direnç kaynağı ile birleştirilen dc04-hrp6222 çeliklerinin mikroyapı ve mekanik özelliklerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi. Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Bilecik.Abstract
Bu çalışmada otomotiv sektöründe kullanılmakta olan DC04 ve HRP6222 çelik sacları
kullanılarak gerçekleştirilen nokta direnç kaynaklı birleşimler incelenmiştir. Farklı elektrot
basıncı ve kaynak akımı ile gerçekleştirilen nokta direnç kaynaklı birleşimlerin mikro yapı
özellikleri ve bu özelliklerin sertlik, çekme makaslama gibi mekanik özellikler üzerinde oluşan
etkileri için deneysel çalışmalar yapılmıştır. Deneysel çalışmalardan elde edilen veriler
neticesinde nokta direnç kaynaklı numunelerde ITAB ve kaynak metali bölgesi mikro yapısının
hızlı soğuma ve ısı girdisi etkenleri neticesinde esas metale göre önemli oranda değiştiğini
göstermiştir. Nokta direnç kaynağı işleminden sonra ısı tesiri altındaki ve kaynak metali bölgesi
bölgelerinde sertlik artışı meydana gelmiştir. HRP6222 çeliğinin DC04 çeliğine göre sertlik
değerinin fazla olduğu tespit edilmiştir. Elektrot basıncı ve kaynak akımı parametre değerleri
artmasıyla, ısı girdisinin artması neticesinde sertlik değerleri, çekirdek çap değerleri ve çekme
makaslama yük kapasitesi artmıştır. Çekme makaslama dayanımı özelliklerinin çekirdek
boyutu ile doğru orantılı olacak şekilde ilişki olduğu belirlenmiştir. Çekirdek çap değerleri ve
çekme makaslama dayanım değerlerinin 2,4 kN elektrot basıncı ve 8 kA kaynak akımı
parametre değerlerinde en yüksek olduğu HRP6222-HRP6222 birleşim grubunda B6 kaynaklı
birleşimlerinde ölçülmüştür. Çekme makaslama testleri boyunca nokta direnç kaynaklı
numunelerde ara yüzey, düğme ve tam düğme(yırtırma) tipi kırılmalar meydana gelmiştir.
Nokta direnç kaynaklı numunelerin kopmanın başlamış olduğu kırılma bölgelerinde bantlı
yüzey ve boşluklu yapıların oluştuğu gözlemlenmiştir. Kırılma bölgelerinde bantlı yüzeylerin
oluşması neticesinde gevrek kırılma, boşluklu yapılarda sünek kırılma olduğu belirlenmiştir. In this study, point resistance welded joints made using DC04 and HRP6222 steel sheets, which
are used in the automotive industry, were examined. Experimental studies have been carried
out on the microstructural properties of point resistance welded joints made with different
electrode pressures and welding currents and the effects of these properties on mechanical
properties such as hardness and tensile shear. As a result of the data obtained from the
experimental studies, ITAB and weld metal microstructure in the point resistance welded
samples showed that the microstructure of the weld metal changed significantly compared to
the base metal as a result of rapid cooling and heat input factors. After spot resistance welding,
an increase in hardness occurred in the heat-affected and weld metal regions. It has been
determined that the hardness strength value of HRP6222 steel is higher than that of DC04 steel.
As the electrode pressure and welding current parameter values increased, hardness values, core
diameter values and tensile shear load capacity increased as a result of the increase in heat input.
It has been determined that the tensile shear strength properties are directly proportional to the
core size. Core diameter values and tensile shear strength values were measured in B6 welded
joints in HRP6222-HRP6222 junction group, where the values of. 2,4 kN electrode pressure
and 8 kA welding current were the highest. During the tensile shear tests, interface, button and
full button (tear) type fractures occurred in the point resistance welded samples. It has been
observed that banded surfaces and hollow structures are formed in the fracture regions of the
point resistance welded samples, where the rupture has started. As a result of the formation of
banded surfaces in the fracture regions, brittle fracture and ductile fracture were determined in
the hollow structures.