Hafif raylı ulaşım sistemlerinde risk değerlendirme uygulaması
Abstract
Günümüzde kentlerin, başlıca sorunlarından biri ulaşım sorunudur. Hızla artan nüfus ve trafik yoğunluğuna paralel olarak, büyükşehirler başta olmak üzere, tüm şehirlerde trafik sorunu gündeme gelmektedir. Bu sorunun çözülmesi için en etkin yol ise toplu taşıma sistemlerinin geliştirilmesidir. Toplu taşıma sistemlerinin en güvenlikli ve çevreye duyarlı türü olarak raylı sistemler kabul edilebilir. Raylı sistemlerin, yaygın kullanılan, kolay ve hızlı bir şekilde hayata geçme özelliğine sahip sistemlerinden biri tramvaylardır. Ancak tramvaylar raylı sistemler içinde, yaya ve araç kesişmelerinden dolayı riskli bir tür olarak da kabul edilebilir. Bu çalışmada hafif raylı sistem inşaatlarında işçilerin, yayaların can sağlığı ve güvenliğini korumak ve daha güvenli koşullarda işlerin yürütülmesi için çalışma sahasındaki tehlike ve risklerin risk değerlendirmesi ile belirlenmesi, derecelendirilmesi, düzeltici ve önleyici faaliyetlerin sunulması, önemli hususların incelenmesi ile ilgili çalışmalar hazırlanmıştır. İlk olarak hafif raylı sistemler ve raylı sistem çeşitleri hakkında genel bilgiler, Türkiye’de kent içi raylı sistemlerin gelişimi ile ilgili bilgiler verilmiştir. Daha sonra Kayseri 5. Aşama Talas Mevlana - Furkan Doğan arası tramvay hattı projesi hakkında bilgiler verilmiş ve Projedeki bazı İSG uygulamaları ve iş kazaları konuları işlenmiştir. Yapılan çalışmalar sonucunda, raylı sistem inşaatının her aşamasında risk değerlendirmesi sonucu güvenli uygulamalar değerlendirilmiştir. Risk değerlendirmesinin işçi ve yaya güvenliğini sağlamasındaki önemi ortaya konmuştur. Standartlar ve önleyici faaliyetler doğrultusunda bütüncül planlama yaklaşımıyla düzenleme yapılmasının gerekliliği vurgulanmıştır. Bu doğrultuda yapılacak uygulamalar kaza riskini azaltacak, güvenli ve etkin bir tramvay projesi oluşturacaktır. Today, one of the main problems of cities is transportation problem. In parallel with the rapidly increasing population and traffic density, traffic problems come to the fore in all cities, especially in metropolitan areas. The most effective way to solve this problem is the development of public transport systems. Rail systems can be accepted as the most reliable and environmentally sensitive type of public transportation systems. One of the systems of rail systems, which is widely used, easily and quickly implemented, is trams. However, trams can also be considered as a risky type due to pedestrian and vehicle intersections in rail systems. In this study, studies have been prepared to determine the hazards and risks in the work area with risk assessment, to rank them, to present corrective and preventive actions, to examine important issues in order to protect the health and safety of workers and pedestrians in light rail system constructions and to carry out works in safer conditions. First of all, general information about light rail systems and types of rail systems, and information about the development of urban rail systems in Turkey are given. Afterwards, information was given about the tram line project between Kayseri 5th Stage Talas Mevlana - Furkan Doğan and some OHS practices and occupational accidents in the Project were discussed. As a result of the studies, safe practices were evaluated as a result of risk assessment at every stage of the rail system construction. The importance of risk assessment in ensuring worker and pedestrian safety has been demonstrated. The necessity of making arrangements with a holistic planning approach in line with the standards and preventive activities was emphasized. Practices to be made in this direction will reduce the risk of accidents and create a safe and effective tram project.